poniedziałek, 6 lipca 2015

Poniedziałek z nawykami czytelniczymi

Hej hej :)

Strasznie gorąco, prawda? Aż nie do wytrzymania. Dodatkowo w takie dni ma tyyyleeeee pracy... Ech..

Dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami moimi nawykami czytelniczymi :). Wiem, że jest taki TAG i tak dalej, ale chciałam umieścić to akurat w poniedziałkowej serii. Tak więc zacznijmy ^^.

1. Czy masz swoje miejsce do czytania?
Hmmmm... Tak naprawdę czytam gdziekolwiek :). Najczęściej w swoim pokoju na łóżku, w salonie, w kuchni przy jedzeniu, w łazience w wannie podczas kąpieli ;)... Tak, nie mam swojego konkretnego miejsca. Czasami też zabieram ze sobą książkę w plener. Do szkoły, żeby czytać na przerwach lub nudnych lekcjach, tutaj w pracy, kiedy jest chłodny dzień i nie ma nic zbytnio do roboty czy na piknik z książką :).

2. Czy w trakcie czytania używasz zakładki do książek czy świstków papieru?
Zdecydowanie zakładek. W domu mam ich już prawie całą kolekcję, niestety u mnie dość szybko się niszczą. Moje ulubione są te, które przywiozłam ze sobą z Francji. Niestety nie mam przy sobie ich zdjęć, a są takie śliczne... Z wieżą Eiffla i kotami, utrzymane w jasnych kolorach. Aktualnie mam przy sobie zakładkę ze zjazdu niezgodnych i z "Igrzysk Śmierci".

3. Czy możesz po prostu skończyć czytać książkę czy musisz dojść do końca rozdziału lub okrągłej liczby stron?
Mogę ją skończyć w każdym momencie, byle skończyć zdanie. Jeśli zabiera się książkę ze sobą wszędzie, takie umiejętności się przydają :). Kiedyś kończyłam książkę przy nowym rozdziale, ale mam wrażenie, że tak czyta się szybciej.

4. Czy pijesz w trakcie czytania książki?
Oczywiście ^^. Dobra herbatka, kawa lub kakao zawsze świetnie smakuje :). I dodatkowo powiem, że jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się rozlać coś na książkę, co mogłoby wydawać się bardzo prawdopodobne :D.

5. Czy potrafisz jednocześnie czytać i słuchać muzyki lub oglądać film?
Niestety, muzyka jeszcze może ujdzie, ale film zbytnio mnie rozprasza. Mogę odrabiać lekcje przy filmie, ale nie czytać. Nie zapamiętam wtedy nic z książki :/.

6. Czy czytasz jedną książkę, czy kilka na raz?
Staram się czytać jedną na raz, ale kiedy pojawia się do przeczytania lektura szkolna, jestem zmuszona przestać czytać gdzieś w środku książki i zacząć lekturę (co, nie oszukujmy się, nie za często jest przyjemne).

7. Czytasz na głos, czy w myślach?
Zdecydowanie częściej czytam w myślach, jednak nie raz zdarzają mi się momenty, kiedy udaję, że czytam dla kogoś, a tak naprawdę pokój jest pusty. Dlatego mam zamiar zacząć wolontariat i kilka razy w tygodniu czytać dzieciom w przedszkolu lub bibliotece :).

8. Czy czytasz na przód, poznając zakończenie książki? Pomijasz jej fragmenty?
Moim nawykiem jest czytanie prawie zawsze ostatniego zdania książki. Robię to tuż przed jej rozpoczęciem. Nie mam pojęcia, dlaczego ^^. Nie przeszkadza mi to w poznawaniu fabuły książki, więc chyba nie ma to większego znaczenia :). Czasem w bardziej dynamicznych zdarzeniach zdarza mi się przeskoczyć kilka opisów. Po prostu porywa mnie akcja ;). Ale kiedy już zdaję sobie z tego sprawę, zawsze wracam do tego, co opuściłam.

9. Czy zaginasz grzbiet książki?
Nigdy! A jeśli książka się potem rozklei? Albo rozleci? Za bardzo dbam o swoje książki, żeby im to zrobić. Większość książek wcale tego nie potrzebuje, żeby je wygodnie czytać.

Poza tym zawsze sprawdzam, ile książka ma stron. Ale niezbyt często czytam całą serię od razu. Potrafię między tomami czytać inne książki :). O wiele chętniej czytam świeżo kupione książki, niż te, które czekają już na półce i często sprawdzam, na której stronie jestem i ile jeszcze mi zostało do końca ;). Dokładnie czytam podziękowania autora i wszystkie takie dodatkowe rzeczy, jak np. przedstawienie postaci. A, i kiedy gdzieś jadę, to nigdy nie zabieram jednej książki. Zawsze dwie lub więcej :)

A jakie są Wasze nawyki czytelnicze? Macie jakieś swoje dziwactwa? Chętnie o nich przeczytam, jeśli macie ochotę się nimi ze mną podzielić :). Trzymajcie się ciepło (chociaż w te tak gorące dni chyba nie trzeba :D) i oby jak najwięcej czasu na czytanie :).

Luriko

2 komentarze:

  1. Cudowna ta zakładka...
    Świetny TAG i ciekawe odpowiedzi. :)

    http://blog--ksiazkoholiczki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Robię także własne zakładki, może kiedyś pokażę ;) Pozdrawiam ^^

      Usuń